Tuesday, February 7, 2012

Cream Puff Coklat

BAHAN CREAM PUFF :

50 gram mentega125 ml air
1/4 camca teh garam
75 gram tepung gandum, diayak
1 biji telur + 1 kuning telur, dikacau sebati (telur gred A)
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN PASTRY CREAM :

1 kuning telur

150 ml susu sejat IDEAL
1 1/4 camca besar tepung custard
20 gram gula halus

CARA MEMBUATNYA :

1. UNTUK PASTRY CREAM:- Satukan semua bahan2 untuk pastry cream kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga panas dan terus mengacau hingga bancuhan menjadi pekat. Bila whisk diangkat, adunan jatuh bertali. Alih custard dalam bekas dan tutup dengan plastik cling, tujuan untuk mengelakkan custard tadi ber"kepala" (atau permukaannya menjadi keras). Ketepikan.

2. UNTUK CREAM PUFF :- Satukan air dan mentega, jerang hingga mentega cair. Masukkan garam dan juga tepung tadi, kacau dengan senduk kayu sehingga adunan menjadi bancuhan kental yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan. Matikan api, alih adunan ke dalam mangkuk pemutar. Bila adunan suam, putar pada kelajuan sederhana, masukkan telur + kuning telur dan esen vanilla. Putar hingga sebati. Alih kan bancuhan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bintang. Paipkan bentuk rosset berdiameter 2 inci atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega Buat hingga siap.

3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selamat 25 minit, bergantung pada oven masing. Sejukkan atas jaringan, kemudian belah, isi ruang dalam cream puff dengan custard cream tadi, ayak sedikit gula aising sebagai penyeri...

Selamat mencuba...:)



No comments:

Post a Comment