Wednesday, February 8, 2012

Fruit Tart










BAHAN KULIT TART :


150 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)

25 gram gula aising, diayak

70 gram mentega sejuk, didadu kecil1 biji telur, dipukul sedikit

1/2 camca teh esen vanilla


BAHAN KASTARD :


1 cawan susu segar

1 1/2 camca besar tepung kastard

1 1/2 camca besar gula halus

1 camca teh esen vanilla1 camca besar mentega


BAHAN-BAHAN LAIN :Buah oren, mangga, epal - dihirisSedikit coklat - dicairkan Piping Jelly


CARA MEMBUATNYA :-)


1. UNTUK KULIT TART :- Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja. Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap. Sediakan acuan tart, ambil doh tadi sebesar duti 20 sen dan tekan dalam acuan tart dan bentukkan mengikut acuan tadi dan kemaskan. Buat hingga siap, cucuk sikit dengan garfu pada dasar doh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.

2. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. Kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga kastard pekat, kacau selalu. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau rata dan ketepikan sebentar, biar sejuk sedikit.


3. UNTUK FRESH FRUIT TART :- Buah mangga, epal dan oren dipotong 2 atau ikut saiz kulit tart. Ambil satu kulit tart, sapu sedikit coklat cair pada dasarnya, kemudian sudukan kastard 1/2 penuh. Susun buah-buahan tadi. Beruskan dengan sedikit piping jelly pada permukaan buah dan tepi kulit tart. Buat kaedah sama untuk baki kulit tart dan buah2an segar tadi. Simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama

Tujuan menyapu coklat cair ialah bagi mengelakkan kulit tart menjadi lemau terkena kastard dan jus dari buah2an segar tadi.

No comments:

Post a Comment